Nierówna praca silnika – co robić?
Często zdarza się że silnik samochodu trzęsie się zwłaszcza na biegu jałowym. Drgania przenoszone są na karoserie – odczuwalne w środku bardzo nie przyjemne a silnik pracuje „brzydko”. Co musimy sprawdzić by dowiedzieć się co jest przyczyną drgań silnika?
zapłon
Jeśli nie ma iskry na którymś z cylindrów lub jest ona zbyt słaba albo „wypada” – silnik będzie się trząsł. Zaopatrzmy się w nową świece zapłonową i podłączajmy ją kolejno pod fajki kolejnych cylindrów. Gdy na którejś fajce nie będzie iskry – znamy przyczynę. W silnikach z przewodami WN i kopułka i palcem będzie to jeden z tych elementów w silnikach z cewkami zintegrowanymi jedna z cewek.
lewe powietrze
Jeśli silnik dostaje dawkę lewego powietrza będzie nierówno pracował w tym przypadku zazwyczaj drgania są bardzo nieregularne. Jak to sprawdzić? Przysłuchajmy czy nie ma świstu powietrza, można też psikać środkiem o nazwie SAMOSTART po rurkach łączących przepływomierz i przepustnicę, po uszczelkach kolektora dolotowego oraz po uszczelkach wtryskiwaczy benzynowych lub po wkrętach wtryskiwaczy gazowych (jeśli mamy gaz) jeśli silnik zmieni choć troszkę swoją pracę – silnik dostaje lewe powietrze.
kompresja
Jeśli nie ma lewego powietrza i układ zapłonowy jest nowy należy zmierzyć kompresje silnikowi: nierówna, zła kompresja na jednym cylindrze będzie powodować drgania.
rozrząd
Mówi się że w autach z łańcuchem rozrządu łańcucha się nie wymienia – stwierdzenie to jest prawdziwe dla aut z przebiegiem 100 000 czy 200 000 km. Niestety nie ma zastosowania w wielu BMW które jeżdżą po naszych drogach – mimo że na liczniku widnieje przebieg poniżej 200 000 km (by nie straszyć właściciela) bardzo często okazuje się ze 10 – 15 czy 20 letnie BMW ma co najmniej dwa lub 3 razy tyle. Silniki w BMW są bardzo trwałe więc jeśli nie wystąpiły żadne losowe usterki przebieg rzędu 300 000 km – 500 000 km jest całkiem możliwy, po takim przebiegu łańcuch rozrządu jest niestety wyciągnięty i nadaje się do wymiany gdyż nie dość ze przestawia lekko fazy wałka rozrządu to jeszcze może powodować nadmierny hałas a w skrajnym przypadku nawet się zerwać.
mogą być również zatarte prowadnice zaworowe i zawory nie wracają – brak kompresji ale trudny do zmierzenia bo nie przy każdym pomiarze wyjdzie, na niskich obrotach mogą wracać
przy starym aucie które wszystko ma zużyte – wszystkie uszczelki i gumy stare bardzo ciężko dojść do ładu z silnikiem. Czasami wymienisz wszystko i dalej nie chodzi jak trzeba – nawet po remoncie głowicy.
O wiele łatwiej usunąć usterkę braku mocy – za nią odpowiada znacznie mniej rzeczy niż za trzepanie na wolnych.
Z tym rozrządem to bym się trochę nie zgodził. nawet bardzo mocno rozciągnięty łańcuch rozrządu nie powoduje nierównej pracy silnika. Jestem mechanikiem i wymieniałem już bardzo wydłużone łańcuchy. Jedyna zmiana po wymianie łańcucha to lepsze przyśpieszenie i ciut niższe spalanie. Jeśli silnik zaczyna źle pracować przez stary łańcuch to raczej tylko dlatego że on przeskoczył. Jednak łańcuch przeskakuje bardzo, bardzo rzadko. O wiele częściej domorośli mechanicy źle zakładają łańcuch i nierówna praca silnika następuje po wymianie łańcucha rozrządu. Należy pamiętać że w wielu współczesnych samochodach ze zmiennymi fazami rozrządu nie da się założyć dobrze łańcucha na znaki – trzeba mieć specjalne blokady które kosztują dość dużo (nie opłaca się kupować na jeden raz, lepiej dać komuś zrobić).
silnik nie rowno pracuje na biegu jalowym wymienilem swiecc sprawdzalem kompoterowo kompoter nic nie pokazal.