Nierówna praca silnika – co robić?

Październik 14th, 2010 Zostaw komentarz Idź do komentarzy

Często zdarza się że silnik samochodu trzęsie się zwłaszcza na biegu jałowym. Drgania przenoszone są na karoserie – odczuwalne w środku bardzo nie przyjemne a silnik pracuje „brzydko”. Co musimy sprawdzić by dowiedzieć się co jest przyczyną drgań silnika?

zapłon
Jeśli nie ma iskry na którymś z cylindrów lub jest ona zbyt słaba albo „wypada” – silnik będzie się trząsł. Zaopatrzmy się w nową świece zapłonową i podłączajmy ją kolejno pod fajki kolejnych cylindrów. Gdy na którejś fajce nie będzie iskry – znamy przyczynę. W silnikach z przewodami WN i kopułka i palcem będzie to jeden z tych elementów w silnikach z cewkami zintegrowanymi jedna z cewek.

lewe powietrze
Jeśli silnik dostaje dawkę lewego powietrza będzie nierówno pracował w tym przypadku zazwyczaj drgania są bardzo nieregularne. Jak to sprawdzić? Przysłuchajmy czy nie ma świstu powietrza, można też psikać środkiem o nazwie SAMOSTART po rurkach łączących przepływomierz i przepustnicę, po uszczelkach kolektora dolotowego oraz po uszczelkach wtryskiwaczy benzynowych lub po wkrętach wtryskiwaczy gazowych (jeśli mamy gaz) jeśli silnik zmieni choć troszkę swoją pracę – silnik dostaje lewe powietrze.

kompresja
Jeśli nie ma lewego powietrza i układ zapłonowy jest nowy należy zmierzyć kompresje silnikowi: nierówna, zła kompresja na jednym cylindrze będzie powodować drgania.

rozrząd
Mówi się że w autach z łańcuchem rozrządu łańcucha się nie wymienia – stwierdzenie to jest prawdziwe dla aut z przebiegiem 100 000 czy 200 000 km. Niestety nie ma zastosowania w wielu BMW które jeżdżą po naszych drogach – mimo że na liczniku widnieje przebieg poniżej 200 000 km (by nie straszyć właściciela) bardzo często okazuje się ze 10 – 15 czy 20 letnie BMW ma co najmniej dwa lub 3 razy tyle. Silniki w BMW są bardzo trwałe więc jeśli nie wystąpiły żadne losowe usterki przebieg rzędu 300 000 km – 500 000 km jest całkiem możliwy, po takim przebiegu łańcuch rozrządu jest niestety wyciągnięty i nadaje się do wymiany gdyż nie dość ze przestawia lekko fazy wałka rozrządu to jeszcze może powodować nadmierny hałas a w skrajnym przypadku nawet się zerwać.

  1. Piotrek
    Marzec 16th, 2012 at 13:09 | #1

    mogą być również zatarte prowadnice zaworowe i zawory nie wracają – brak kompresji ale trudny do zmierzenia bo nie przy każdym pomiarze wyjdzie, na niskich obrotach mogą wracać

  2. TOM
    Kwiecień 16th, 2012 at 12:28 | #2

    przy starym aucie które wszystko ma zużyte – wszystkie uszczelki i gumy stare bardzo ciężko dojść do ładu z silnikiem. Czasami wymienisz wszystko i dalej nie chodzi jak trzeba – nawet po remoncie głowicy.
    O wiele łatwiej usunąć usterkę braku mocy – za nią odpowiada znacznie mniej rzeczy niż za trzepanie na wolnych.

  3. Romek
    Czerwiec 1st, 2012 at 16:21 | #3

    Z tym rozrządem to bym się trochę nie zgodził. nawet bardzo mocno rozciągnięty łańcuch rozrządu nie powoduje nierównej pracy silnika. Jestem mechanikiem i wymieniałem już bardzo wydłużone łańcuchy. Jedyna zmiana po wymianie łańcucha to lepsze przyśpieszenie i ciut niższe spalanie. Jeśli silnik zaczyna źle pracować przez stary łańcuch to raczej tylko dlatego że on przeskoczył. Jednak łańcuch przeskakuje bardzo, bardzo rzadko. O wiele częściej domorośli mechanicy źle zakładają łańcuch i nierówna praca silnika następuje po wymianie łańcucha rozrządu. Należy pamiętać że w wielu współczesnych samochodach ze zmiennymi fazami rozrządu nie da się założyć dobrze łańcucha na znaki – trzeba mieć specjalne blokady które kosztują dość dużo (nie opłaca się kupować na jeden raz, lepiej dać komuś zrobić).

  4. silnik BMW318is coupe
    Styczeń 3rd, 2013 at 18:56 | #4

    silnik nie rowno pracuje na biegu jalowym wymienilem swiecc sprawdzalem kompoterowo kompoter nic nie pokazal.

  1. Brak jeszcze trackbacków