Koszty utrzymania BMW E36 a innych „zwykłych aut”

Zapewne trafiłeś tutaj bo zainteresowało Cie BMW E36 i zastanawiasz się czy koszty utrzymania BMW E36 znacząco odbiegają od kosztów utrzymania innych aut które można kupić w podobnej cenie. Jeśli to Twoje pierwsze BMW lub nawet pierwszy samochód zapewne chciałbyś zminimalizować koszty utrzymania samochodu. Skoro udało Ci się uzbierać pieniądze na wymarzone auto lub wynika z Twoich obliczeń że uda się to zrobić niezbyt dobrze byłoby gdyby nie starczyło Ci potem kasy na paliwo czy opony…

Obowiązkowe ubezpieczenie OC

Niestety jeśli nie posiadasz zniżek OC np na 325i może kosztować nawet 2000 pln rocznie. Na szczęście nie jest tak tragicznie w przypadku 316i które posiada silnik o pojemności 1596 cm i kwalifikuje się do dość niskiej stawki. W tym przypadku nawet bez zniżek i zwyżką za wiek roczny koszt OC zmieści się w 1000 pln. To miesięcznie prawie 100 pln.

Przy maksymalnych zniżkach OC dla najmocniejszego silnika powinno wynosić 500 pln lub mniej a dla najmniejszego około 300 pln. Różnica jest więc niewielka. Ale zawsze 20 pln miesięcznie pozostaje w kieszeni przy zakupie auta z mniejszym silnikiem.

Spalanie

Najtańszą opcją pod względem spalania są dwie wersje: pierwsza to 318tds, druga to 316i + gaz.
Średnio diesel 1.8 w 318i powinien spalać mniej niż 7 litrów oleju napędowego a więc koszt przejechania 100 km nie przekroczy 30 zł. Przy 1000 km miesięcznie to koszt 300 pln.
Średnie spalanie 316i z gazem wyniesie około 10 litrów, trzeba doliczyć koszty rozruchu na benzynie które nie przekroczą 0,5 litra na 100 km. Aktualnie więc koszt przejechania 100 km to 22 pln gaz + 2,5 pln benzyna: razem 24,5 pln. Koszt przejechania 1000 km to 245 zł. Wychodzi znacznie taniej niż w dieslu. Doliczyć trzeba przegląd: 60 pln drożej, ale to miesięczny koszt 5 pln.
Koszty serwisowania 316i z gazem i 318tds będą podobne. 316i z gazem będzie wyczuwalnie szybsze niż 318tds – wychodzi na to że najtańszą opcją jest silnik 1,6 benzyna + gaz.
Większe silniki palą więcej. 318i pali jakieś 10% więcej niż 316i czyli 8,5 litra benzyny lub około 11 litra gazu. 318is pali bardzo podobnie.
Silniki R6 oferują wyższą kulturę pracy lecz niestety także wyższe spalanie. 320i pali średnio około 10 litrów benzyny, model 325i… prawie tyle samo. 320i pali jednak mniej niż 325i w mieście a 325i pali mniej niż 320i w trasie.

Zawieszenie

Koszty remontów zawieszeń we wszystkich modelach oprócz M3 są takie same. Niestety dużo wyższe niż w małych autach.

  1. Marcin
    Czerwiec 29th, 2011 at 18:35 | #1

    Jak ktoś znajdzie dobrze utrzymane E36 z KOŃCA PRODUKCJI to koszty utrzymania mogą być mniejsze niż w Mondeo, Lagunach i innych podobnych wynalazkach. Dlaczego? Blacha E36 jest spoooro lepsza i nie będzie tyle wydatków a części do małych silników są niskie.

  2. Maciek
    Listopad 20th, 2011 at 21:25 | #2

    Mam 328i Cabrio. Spalanie na trasie benzyny 98 oktanowej – minimalny wynik średniego spalania, jakie udało mi się osiągnąć na dystansie ok 200km to 8,5 litra. Po mieście – tu nie ma się co oszukiwać, trzeba liczyć około 15litrów/100km. Spalanie powyżej prędkości 150km/h to około jeden litr więcej na każde 10km/h szybszej jazdy. Przy 240km/h spala około 24litrów/100km. Popieram także przedmówcę w kwestii jakości blachy.

  3. Maciek
    Listopad 20th, 2011 at 21:27 | #3

    Oczywiście – informacja o powyższym minimalnym spalaniu należy traktować jako 17 litrów/200km (8,5litra / 100km).

  4. TOM
    Kwiecień 16th, 2012 at 12:30 | #4

    Porównując koszty eksploatacji E36 z dużym motorem do innego samochodu, np. Forda Mondeo z dużym silnikiem BMW może okazać się… tańsze. Np. taka wymiana świec w Mondeo V6 to masakra, w R6 nie ma problemu. Po prostu te auta pod maską mają tyle miejsca że są przygotowane na duży silnik nie to co inne marki.

  1. Brak jeszcze trackbacków